SASTANAK EUROPSKIH PRIMALJSKIH REGULATORNIH TIJELA
Drugi sastanak, Bruxelles, 20. studenog 2009. godine
Izvještaj
Sažetak
Nakon prvog sastanka u Londonu 22. svibnja 2009. godine, drugi sastanak Europskih primaljskih regulatornih tijela održao se u Bruxellesu 20. studenog 2009. godine. Organizator je bila Francuska komora primalja, a domaćin je bio Europski gospodarski i socijalni odbor. Ovaj događaj je osmišljen radi jačanja suradnje između europskih primaljskih regulatornih tijela s ciljem poboljšanja skrbi za žene korištenjem usluga primalja.
Skupu je nazočilo 48 predstavnika iz 17 europskih zemalja. Među prisutnima bili su i predstavnici Europskog gospodarskog i socijalnog odbora te Europske komisije. Predstavnicima su se putem video poruka pridružila i četiri člana Europskog parlamenta.
U Bruxellesu je pozornost skrenuta na inicijative EU-a vezane za propise o primaljama. Raspravljalo se o nadolazećoj reviziji Direktive o priznavanju stručnih kvalifikacija, za koju neki delegati smatraju da zahtjeva ažuriranje kako bi se stavio veći naglasak na interese žena i zdravlje djece. Također se raspravljalo o zelenoj knjizi o budućnosti europskih zdravstvenih djelatnika i mogućnosti IMI sustava da poboljša razmjenu informacija između nadležnih tijela.
Predstavljeni su rezultati druge ankete o primaljskoj struci u Europi. Delegati su se složili da se formiraju dvije radne skupine. Prva skupina će raditi na komunikaciji unutar regulatornih tijela i razmjeni informacija, dok će se druga skupina fokusirati na politiku i promicanje rada organizacije.
Sudionici
14 od 17 prisutnih zemalja su članice Europske unije. Jedna država nije u EU-u ali je obuhvaćena europskim pravilima o slobodnom kretanju (Švicarska), druga je kandidatkinja za članstvo (Hrvatska), a posljednja, Norveška, pripada Europskom gospodarskom prostoru.
Švicarska i Poljska nisu bile prisutne u Londonu i pridružile su se mreži po prvi puta. Isprike su primljene od Cipra i Bugarske.
Zastupljene države: Ujedinjena kraljevina, Francuska, Austrija, Švicarska, Irska, Španjolska, Norveška, Hrvatska, Italija, Poljska, Slovenija, Belgija, Portugal, Mađarska, Estonija, Rumunjska, Malta.
1. Pozdravni govori
Bryan Cassidy, predsjednik Odjela za jedinstveno tržište, proizvodnju i potrošnju Europskog gospodarskog i socijalnog odbora
Marie-Josée Keller, predsjednica Francuske komore primalja i
prof. Jane Tunstill, članica Vijeća NMC–a
2. Izazovi pri provedbi Direktive 2005/36/EZ, Thomas Wiedmann, administrator zadužen za primaljsku struku, Jedinica za regulirane profesije, Opća uprava Europske komisije za unutarnje tržište
Thomas Wiedmann napravio je prezentaciju o Direktivi 2005/36/EZ koja će biti ocijenjena idućih mjeseci. Podsjetio je sudionike na pravila EZ-a o priznavanju primaljskih kvalifikacija, ističući da je primaljska profesija jedna od sedam struka za koju je moguće automatsko priznavanje stručnih kvalifikacija. Čak i ako se cijeli sustav čini kompliciranim, provedba tog dijela Direktive funkcionira jako dobro u praksi: u svojoj karijeri susreo se samo s jednim problemom kod automatskog priznavanja u Europskoj komisiji. Naglasio je važnost ove mreže primaljskih regulatornih tijela za Europsku komisiju: ona omogućuje povezivanje s pravim osobama zaduženima za primaljsku struku.
Objasnio je pravila koja se primjenjuju na opći sustav i kompenzacijske mjere koje se mogu izreći. Ako se uvede testiranje, moraju se uzeti u obzir sve vrste stručnih kvalifikacija i iskustva koja osoba već ima. Ako su razlike i dalje značajne, kandidati moraju imati koristi od određenih kompenzacijskih mjera u premošćivanju razlika.
Dvije grupe su odgovorne za provedbu Direktive: odbor za priznavanje stručnih kvalifikacija i nacionalni koordinatori. Europska komisija se nada da će nacionalni koordinatori dati regulatorima odgovarajuće i dovoljno transparentne informacije. Regulatori se trebaju pozivati na njih ako predstavljaju problem pri provedbi Direktive.
Izvješće o provedbi direktive trebalo bi biti objavljeno najkasnije 2012. Europska komisija ima za cilj eventualno objaviti izvješće 2011. 2010. održat će se konzultacije. Bilo bi dobro imati izvješće o iskustvu primaljskih regulatornih tijela do sredine/ druge polovice 2010. Gospodin Tiedje vjeruje u važnost takve mreže za izradu konkretne preporuke Europskoj komisiji.
Rezultat evaluacije može biti izmjena Direktive 2005/36/EZ, ali to ipak mora biti potvrđeno. Stupanje na snagu Lisabonskog ugovora 1. prosinca 2009. predstavlja priliku za promjenu, rekao je gospodin Wiedmann. Nije više potrebno načelo jednoglasnosti da se modificira tekst. Pravilo kvalificirane većine olakšat će izmjenjivanje Direktive.
Tijekom rasprave Thomasu Wiedmannu postavljeno je pitanje o jezičnim provjerama, budućem korisničkom priručniku, stanju slobode pružanja usluga i kvalifikacijama stečenima prije pristupanja zemlje Europskoj uniji.
Korisnički priručnik trebao bi biti objavljen krajem studenoga, rekao je gospodin Wiedmann. Bit će preveden na sve jezike EU-a. Kodeks ponašanja već je objavljen i dostupan je na web stranici Komisije.
Za privremene stručne usluge nema provjere kvalifikacija. Samo je potrebna jednostavna izjava. Slučajevi kad je diploma ili izobrazba završena prije referentnog datuma ostaju teško pitanje. Europska komisija u prošlosti je poticala priznavanje kvalifikacija, ali sada to više nije slučaj.
Ako primalja ne zna komunicirati s pacijenticama, nadležno tijelo mora priznati da takva osoba nije kvalificirana. Uspjeh na jezičnom testu ne može biti uvjet za registraciju i to ne bi trebalo kočiti cijeli sustav. Prema Thomasu Wiedmannu, ljudi mogu brzo naučiti jezik koji im je potreban za posao.
3. IMI sustav i primaljska struka, Nicholas Leapman, voditelj Jedinice za administrativnu suradnju i mrežu država članica, Opća uprava Europske komisije za unutarnje tržište
IMI sustav nudi upravama država članica višejezični, otvoreni i fleksibilni alat za uzajamnu pomoć i razmjenu informacija potrebnih za učinkovitu primjenu Direktive 2005/36/EZ.
Izradila ga je Komisija u vrlo uskoj suradnji s nadležnim tijelima za izradu i razvoj softvera. IMI sustav nije baza podataka, ali koristi tehnologiju baze podataka. Nakon što zahtjev bude riješen, važno je reći da osobne informacije više ne ostaju u sustavu. Veliki iskorak predstavlja uklanjanje jezičnih barijera. Na primjer, odgovor na upit prevodi se na jezik tijela koje podnosi zahtjev. Također je moguće poslati samo goli tekst s automatskim prijevodom. Sustav ima određena ograničenja, ali omogućava da se shvati bit. Komisija razvija “umjetnost mogućeg” u sklopu IMI-ja.
Dana 28. prosinca trebala bi stupiti na snagu nova verzija IMI sustava. Kriteriji pretraživanja bit će napredniji. Bit će moguće dobiti naziv nadležnog tijela za primalje, pod uvjetom da svako nadležno tijelo poveže svoje ime s ključnom riječi “primalja”. EK planira proširenje sustava na sve direktive koji uključuju razmjenu informacija.
4. Zelena knjiga o zdravstvenim djelatnicima: rezultati i popratne aktivnosti, Marta Abrantes, dužnosnica za politiku, Opća uprava Europske komisije za zdravlje i zaštitu potrošača
Predstavljeni su preliminarni rezultati zelene knjige o zdravstvim radnicima, s naglaskom na sudjelovanju zdravstvenih regulatora. Glavni odgovori dolaze iz Njemačke, Francuske i Irske. Izvješće o savjetovanju trebalo bi biti objavljeno do kraja jeseni. Belgijsko predsjedništvo (druga polovica 2011.) detaljno će se baviti tom temom.
5. Razmjena informacija o spremnosti za praksu: primjer Irskog sestrinskog odbora, Ursula Byrne, v.d. direktora Sektora za regulativu (Irski sestrinski odbor)
6. Poruke iz Europskog parlamenta
Četiri predstavnika Europskog parlamenta poslalo je svoje video poruke u znak podrške ovom skupu.
- Malcolm Harbour (UK), predsjedavatelj Odbora za unutarnje tržište i zaštitu potrošača
- Francoise Grossetete (Francuska), članica Odbora za okoliš, javno zdravlje i zdravstvenu ispravnost hrane.
- Antonyia Parvanova (Bugarska), dopredsjednica liberalne političke grupe (ALDE).
- Elisabeth Morin-Chartier (Francuska), dopredsjednica Odbora za ženska prava i ravnopravnost spolova
7. Anketa o regulaciji primaljstva u Europi, 2. izdanje, Julie-Jeanne Regnault, referent za pitanja EU-a (Francuska komora primalja)
8. Interne aktivnosti i program rada foruma, David Hubert, savjetnik za međunarodnu politiku (NMC)
Svi sudionici složili su se da je nužno nastaviti suradnju na neformalan, fleksibilan i troškovno učinkovit način. Složili su se oko osnivanja dvije radne skupine:
- radna skupina za politiku – usmjerena na sadržaj. Radna skupina za politiku posebice treba raditi na poboljšanju Direktive 2005/36/EZ (izvještaj: sredina 2010., ocjena: 2012.) i pokušati ubaciti članak o sustavu upozorenja u Direktivu.
- radnu skupinu “vidljivost i komunikacije”. Ona će odlučivati o budućoj web stranici, datumima i mjestima budućih sastanaka…
NMC i ONSF će dati aktivnu podršku svakoj radnoj skupini (resursi).
Regulatori su se dogovorili da će pokušati organizirati dva sastanka godišnje. Sljedeći sastanak trebao bi se održati u svibnju 2010. Prijave za domaćina idućeg sastanka treba dostaviti idućeg mjeseca.
9. Završni govor, Marie-Josée Keller
Kristina Ladiš, primalja